بهداشتی

ترک پا چطور به وجود می آید و چرا درمان آن اهمیت دارد؟

ترک پا از جمله مشکلات شایعی است که برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد. در این عارضه پوست کف پا، به ویژه پاشنه و زیر انگشت بزرگ، خشک و فلسی می­شود. در صورتی که خشکی پا به موقع درمان نشود کف پا ترک می­خورد. ترک­های ایجاد شده در کف پا بسیار دردناک و آزاردهنده هستند. ترک پا ممکن است خیلی عمیق شده و حتی زخم­هایی بسیار خطرناک به وجود بیاورد. از این رو به نظر می‌رسد، نباید از درمان به موقع آن غافل شد.

 

 دلایل ایجاد ترک پا :

ترک پا زمانی به وجود می ­آید که پوست بدن خشک باشد. افرادی که در حالت عادی پوستی خشک دارند، استعداد بیشتری برای ابتلا به این عارضه دارند. کمبود آب در بدن پیش از هر جایی خود را در کف پا و به ویژه پاشنه نشان می‌دهد. اما کم آبی و خشکی بدن ممکن است در اثر عوامل خارجی نیز ایجاد شود. عواملی که مسبب یا تشدید کننده ترک­های پا هستند عبارتند:

بالا رفتن سن

معمولا هر چه سن بالاتر می­رود پوست بدن نیز خشک­تر می‌شود. این خشکی بیشتر در کف پا ظاهر شده و بعد از مدتی تبدیل به ترک می­شود.

دیابت، کم کاری تیروئید و برخی بیماری های دیگر 

یکی از بیماری­هایی که باعث خشکی و نازک شدن پوست کف پا می­شود، دیابت است. معمولا افراد مبتلا به دیابت دچار کمبود ویتامین A و اسیدهای چربی همچون امگا3 می­شوند. همین کمبود به مرور باعث خشکی پوست، به ویژه در کف پا می‌شود. البته بیماری­های دیگری مانند کم‌کاری تیروئید، سلیاک، پسوریازیس و … نیز باعث ترک پا می­شوند. از جمله اثرات این بیماری­ها نیز کاهش چربی ضروری بدن است.

وزن بالا، فشار وارد بر پا و راه رفتن با پای برهنه

هر چه وزن بدن (به تناسب قد) بیشتر باشد، فشار وارد بر کف پا نیز افزایش می­یابد. این فشار اضافی باعث ایجاد ترک پا می شود. راه رفتن بیش ازحد بر روی فرش و موکت نیز می­تواند باعث خشکی پوست پا و ترک شود. اگر از کفش­های تنگ و نامناسب استفاده کنید، فشار زیادی بر پا وارد می­شود. پا قلب دوم انسان است. اگر به خوبی از آن مراقبت نشود، آسیب می بیند که یکی از آن‌ها ایجاد ترک پا است.

شست و شو و استفاده بیش از حد از سنگ پا

شستن بیش از حد پا با مواد شوینده، به تدریج باعث خشکی و نازک شدن پوست کف آن می‌شود. هرچه پوست کف پا نازکتر باشد، بیشتر در معرض خطر ترک قرار دارد. ترک پا در اثر استفاده زیاد از سنگ پا نیز ایجاد می­شود.

 

چرا درمان ترک پا اهمیت دارد؟

ترک پا باید درمان شود، زیرا این وضعیت می­تواند بسیار ناخوشایند باشد. زبر و فلسی بودن کف پا باعث به‌هم خوردن آرامش می‌شود. این قسمت از بدن، بیشترین تماس را با سطح زمین، پتو، تشک و … دارد، از این رو وقتی زبر و ترک‌خورده است، باعث اذیت است.

ترک­ های کف پا ممکن است اول سطحی باشند. اما اگر به موقع درمان نشوند، عمیق و بسیار دردناک می­شوند. ممکن است کار به جایی برسد که راه رفتن عادی نیز برای شخص مشکل ساز باشد. وجود ترک پا برای افراد مبتلا به دیابت نیز بسیار خطرناک است، زیرا پوست پاشنه در این افراد بسیار حساس می‌شود و ترک­ها خیلی راحت به زخم­های دیابتی تبدیل می­شوند. زخم­هایی که تا پای قطع کردن پا یا انگشتان نیز پیش می­روند.

 

روش‌های درمان ترک پا :

یکی از ساده­ ترین روش­ها برای درمان ترک پا چرب‌کردن مداوم آن است. برای این منظور، می­توانید از وازلین یا کرم­های مخصوص ترک استفاده کنید. این کرم­ها حاوی اوسرین هستند و چربی مورد نیاز پوست پا را تامین می­کنند، به‌علاوه، اگر مجبورید مدام بر روی فرش یا موکت راه بروید، پوشیدن جوراب یا دمپایی را فراموش نکنید؛ جوراب مانند یک سپر از پا محافظت می­کند. استفاده از روغن­هایی همچون روغن زیتون، روغن دنبه و … نیز در درمان ترک­های پا موثر است.

اگر مدام کاری انجام می­دهید که باعث خیس شدن پاها می­شود، بعد از اتمام، پایتان را با حوله نرم خشک کنید و سپس با استفاده از کرم­های مناسب چرب کنید. هر چند وقت یک بار سنگ پا بکشید، اما در این کار زیاده‌روی نکنید. سنگ پا همانند یک لایه‌بردار، سلول­های مرده کف پا را از بین می­برد. ابتدا چند دقیقه پا را در آب نمک ولرم قرار دهید، سپس به آرامی با سنگ پا روی کف پا بکشید؛ پوست خشک جدا و پوست تازه جایگزین می­شود.

 

ویژگی­های کرم ترک پا خوب :

یک کرم ترک پا مناسب باید خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته باشد، همچنین، باید شامل اوسرین باشد تا چربی کف پا نیز تامین شود. کرم­هایی که برای درمان ترک­های پا معرفی می­شوند، نباید حاوی الکل باشند، زیرا الکل به خودی خود باعث خشکی می‌شود. کرم­های مناسب باید سبک باشند و به راحتی جذب پوست شوند. ساختار این کرم‌ها نباید به گونه‌ای باشد که برای جذب، ماساژ زیادی بخواهد. داشتن ترکیبات آنتی باکتریال و روشن‌کننده نیز یک امتیاز برای کرم­های ترک پا به شمار می­رود.

 

در آخر

عوامل متعددی همچون بالا رفتن سن، بیماری، راه رفتن زیاد با پای برهنه روی موکت و فرش و… در ایجاد ترک پا دخیل هستند. گاهی نیز این عارضه می­تواند نشان‌دهنده یک بیماری باشد، اما در اکثر موارد پدیده‌ای شایع و عادی است. درمان‌کردن ترک‌های پا بسیار مهم و ضروری است و نباید در آن سهل‌انگاری شود. روش­هایی مانند چرب کردن کف پا، پوشیدن جوراب، استفاده از سنگ پا و … باعث پیشگیری و درمان ترک می­شوند ولی در‌ صورت بروز، باید به فکر یک درمان قطعی باشید. استفاده از یک کرم خوب و مناسب، نقش بسزایی در درمان ترک پا می‌تواند داشته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.