آرایشی, بهداشتی

ویتامین E یک ویتامین جذاب برای پوست

تا چه حد درباره تاثیر ویتامین E بر پوست آگاهی دارید؟

پوست بدن و به ویژه پوست صورت را می­توان ویترین زیبایی هر انسانی دانست. زیبایی بدون داشتن یک پوست درخشان و خوب، آنطور که باید و شاید خود را نشان نمی­دهد. یک پوست صاف، بدون لک و بدون چروک، نقش بسیار پر­رنگی در جذابیت افراد دارد. تمامی انسان­هایی که به پوست خود، چه پوست صورت و چه بدن، اهمیت می­دهند، در جست­جوی محصولاتی هستند تا به کمک آن‌ها بتوانند بهترین مراقبت را از پوست خود داشته باشند. ویتامین E یکی از همین موارد است.

 

ویتامین E باعث بالا رفتن رطوبت پوست می­شود

یکی از تاثیرات ویتامین E بر پوست، افزایش سطح رطوبت آن است. شاید شما نیز شنیده باشید که یکی از دلایل عمده پیری و ایجاد چروک در پوست، خشکی آن است. متخصصان زیبایی بارها و بارها توصیه می­کنند در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید و حتی ­الامکان از کرم­های آبرسان استفاده کنید. ویتامین E از جمله ویتامین‌هایی است که می­تواند رطوبت مورد نیاز پوست را به‌خوبی تامین کند.

اگر می­خواهید از این ویژگی بهره‌مند شوید، کافی است چند قطره از روغن این ماده را داخل لوسیون بدن یا کرم دست‌و‌صورت خود بریزید. در این صورت وجود این ماده مغذی، پوست شما را تغذیه کرده و سطح رطوبت آن را بالا می­برد. اما چند لحظه دست نگه دارید! به جای آنکه هزینه خرید کرم مرطوب‌کننده و این ویتامین را متقبل شوید، بهتر نیست کرم­هایی را خریداری کنید که حاوی تمامی این مواد هستند؟

ذهنتان به سمت کرم­های گران قیمت خارجی نرود. زیرا ما محصولاتی ایرانی داریم که تمامی آن‌ها اعم از کرم­های مرطوب کننده (میوه ­ای و گیاهی)، کرم­های بدن، لوسیون‌های بدن و … حاوی ویتامین E هستند. محصولات ببک نیز از این قائده مستثنا نیست و این کرم‌ها و لوسیون‌ها را در سبد محصولات خود دارد. پس، هرگاه مایل به استفاده از آن بودید، کرم­های ببک را فراموش نکنید.

 

ویتامین E و درمان آفتاب سوختگی

اگر در اثر ایستادن طولانی مدت در برابر نور خورشید دچار آفتاب سوختگی شدید، نگران نباشید. ویتامین E به‌خوبی می­تواند این سوختگی را التیام بخشیده و آثار به‌جای مانده از آن را از بین ببرد. این ویتامین دارای خاصیت آنتی اکسیدان است، از این رو، همچون یک مرهم شفا­بخش، آبی بر روی آتش می­ریزد. پس اگر ناحیه­ای از پوست صورت یا بدنتان دچار عارضه سوختگی ناشی از آفتاب شده است مقداری از آن را بر روی پوست‌تان بمالید.

اما چرا علاج واقعه را پیش از وقوع انجام ندهید؟ یعنی پیش از آنکه در معرض نور خورشید قرار گیرید، علاوه بر کرم ضدآفتاب، از کرم­ مرطوب‌کننده نیز استفاده کنید. بدین ترتیب ویتامین E موجود در این کرم، محافظت بیشتری از پوست شما به عمل می آورد.

 

با ویتامین E روند پیری پوست را به تعویق بیندازید

تاثیر دیگر ویتامین E بر پوست، کندکردن روند پیرشدن آن است. بی­ شک وجود این اثر، خبر خوب و مسرت‌بخشی است. زیرا چین‌و‌چروک و لک‌ و‌ پیس بر روی پوست، با بالا رفتن سن افزایش یافته و باعث ناراحتی می­شود. خوشبختانه این ماده به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان، از پیری پوست جلوگیری کرده و ایجاد چین و چروک­های ناخوشایند را به تعویق می­ اندازد.

همچنین روغن این ویتامین در ساخت کلاژن پوست کمک می­کند. وجود این ماده، خاصیت ارتجاعی پوست را بالا برده و از افتادن آن جلوگیری می‌کند. بنابراین، استفاده منظم از روغن ویتامین E یا کرم­هایی که حاوی این ماده موثر هستند را در برنامه مراقبت از پوست خود قرار دهید. خبر خوب اینکه لوسیون­های بدن ببک نیز حاوی این روغن بوده و به خوبی از پوست بدن شما محافظت می­کنند.

 

جای جوش را با ویتامین E از بین ببرید

همه ما ممکن است در دوران بلوغ جوش‌هایی زده باشیم که آثار آن تاکنون بر روی پوستمان باقی مانده باشد. البته جای جوش تنها منحصر به دوره بلوغ نیست اما هر چه هست می­تواند بسیار آزار دهنده باشد. هر کسی که یکی از این اثرات جوش را بر روی پوست خود دارد، قطعا به دنبال دارویی است که آن را از بین ببرد. باید بگوییم که ویتامین E همان اکسیری است که در جست­­جویش هستید.

ویتامین E در درمان جای جوش، جای زخم و اسکار (گوشت اضافه ناشی از زخم­های قدیمی) تاثیر بسزایی دارد. اما نباید انتظار داشته باشید که در کوتاه مدت از آن جواب بگیرید. بلکه مصرف مداوم و منظم آن را باید در طولانی مدت اجرا کنید.

همچنین این ماده مفید می­تواند در نقش یک پاک‌کننده پوست نیز ظاهر شود. این ماده مغذی را روی یک پد پنبه­ ای ریخته و با حرکات دایره ­ای، به آرامی روی پوست بمالید. خواهید دید که چگونه آلودگی­ها و ناخالصی­های روی پوست به پد می­چسبد. البته افرادی که پوست چرب دارند برای استفاده از این روغن باید با پزشک مشورت کنند.

 

نقش ویتامین E در سلامت مو

کمی از بحث پوست فاصله گرفته و به سلامت مو بپردازیم. یکی از ویتامین­هایی که نقش موثری در تقویت موی سر دارد، ویتامین E است. اگر به جای ماسک مو از روغن آن استفاده کنید، در مدت زمان کوتاهی اثرات مثبت آن را خواهید دید. البته اگر از ماسک مو یا واکس موهایی که حاوی روغن ویتامین E هستند نیز استفاده کنید، همان نتیجه را خواهید گرفت.

از جمله واکس مو­هایی که حاوی این ویتامین هستند، می­توان به واکس موی ببک اشاره نمود. در واقع ببک، علاوه بر کرم­های مرطوب‌کننده و کرم‌های بدن، ویتامین E را نیز در ساخت واکس موی خود به کار برده تا از هر نظر به حفظ زیبایی شما کمک کند.

 

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، ویتامین E اثرات مثبت فراوانی بر روی پوست دارد. از جمله باعث روشن شدن پوست و تعویق پیری آن می­شود. همچنین، در التیام جای جوش و آفتاب سوختگی نیز موثر است و در کنار این همه ویژگی کم‌نظیر، باعث تقویت موهای شما نیز می­گردد. پس، به نظر می­رسد که نباید استفاده از  آن فراموش شود. البته شما می‌توانید از کرم­های مرطوب‌کننده، لوسیون بدن یا واکس موی ببک، به‌عنوان جایگزین استفاده کنید. زیرا تمامی این محصولات حاوی ویتامین E  هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.